Кръгово кръстовище на „Семинарията“
Реализацията на кръстовищата на две нива при „Телевизионната кула“ и „Семинарията“ по протежение на бул. „Пейо К. Яворов“, заедно с „пробива“ при болница „Токуда“ до мол „Парадайз“, са едни от най-значимите транспортно- комуникационни проекти реализирани през последните години в София. Заедно с предстоящото изграждане на бул. „Тодор Каблешков“ от мол „Парадайз“ до бул. „България“ ще се превърнат в част от вътрешния ринг на София, осигуряващ комуникацията в южната част на града, без да се налага влизане в центъра. Кръстовището на две нива при „Семинарията“ осигурява безпроблемно преминаване по естакадата за направлението по бул. „Пейо К. Яворов“, транзитно за кръстовището. Намаляването на шума и замърсяването от изгорели газове за околните територии е факт. Проблем представлява преминаването на кръстовището на нивото, което се осигурява със светофар. Кръстовището е проектирано, така че да осигури преминaване и на трамвай, затова и кръстовището е реализирано така. Светофарната уредба работи на четири такта. Изграденото кръстовище, с организацията си на движение, води до затруднено преминаване по следните направления:
- От ул. „Стоян Михайловски“ и трите направления през кръстовището са затруднени, в пиковите часове задръстванията достигат до бул. „Дж. Баучер“;
- Слизането от естакадата от посока „Телевизионната кула“ и левият завой към бул. "Симеоновско шосе" също са изключително затруднени;
- Задръстванията по бул. "Симеоновско шосе" в посока бул. „Пейо К. Яворов“ също са постоянни в пиковите часове;
Решението: Изграждане на кръгово кръстовище под естакадата на мястото на сега съществуващото кръстовище. Габаритът е достатъчен за изграждане на пълноценно кръгово кръстовище, като част от колоните на мостовото съоръжение ще попаднат в централната част на кръга. Решението на Столична община да отпадне изграждането на трамвайно трасе през кръстовището ще позволи реконструкцията му в кръгово. С реконструкцията на кръстовището ще се намали времето за преминаване, за всички посоки, които към момента се пропускат със светофар.
Екип на „Институт за градско планиране“ АД