ИНСТИТУТ ЗА ГРАДСКО ПЛАНИРАНЕ
Copyright© 2019 ИНСТИТУТ ЗА ГРАДСКО ПЛАНИРАНЕ

Градоустройствена класация

Краят на всяка година и началото на Новата се отбелязва с най-разнообразни класации и равносметки за събития, за спортисти, за човек на годината, за политици, за банкери и т.н. Архитектурата бе представена от "Сграда нагодината". От известно време има и широка класация за архитектурни "бъгове" на годината, архитектурни събития, проекти и т.н.

Градоустройството обаче стои в забрава или поне без достатъчно внимание.

Доколкото тематиката на Института за градско планиране е в сферата на градоустройството, си позволихме да направим една класация на градоустройствените събития на 2016 г.

Тъй като го правим за първи път, не предлагаме гласуване, а само коментари. За догодина ще има и номинации и гласуване.

Според нас градоустройствените събития на 2016 година са:

1. Градоустройствена РЕАЛИЗАЦИЯ на годината

Парк Възраждане, гр. София

След близо 10 години почти целия терен от 75 дка в сърцето на София бе реализиран като първия нов парк със спортен комплекс от повече от 40 години. Парк, който бе наречен от виден представител на "Софийски имоти" най-скъпия парк в света, защото теренът струвал над 100 милиона долара. Останалите 25 дка от терена предстоят да бъдат изградени.... дано.

2. Градоустройствената НАДЕЖДА на годината

Конкурсът за "Тютюневия град" в Пловдив.

След систематичното съсипване на т.н. "Тютюнев град" в центъра на Пловдив, завършено с пожар, унищожил три от сградите, КАБ РК Пловдив обяви конкурс за идея за бъдещето на зоната.

3. Градоустройствен ЕФЕКТ на годината

Северна скоростна тенгента и западна дъга на Софийски околовръстен път

През 2016 година бяха завършени част от западната дъга на околовръстния път на София и Северна скоростна тангента, както и втория мост на източната част на околовръстния път над ж.п. линията при Казичане. С това бе завършена магистралната връзка между четирите основни вход - изходи на София - магистрала Люлин, пътя за Белград, магистрала Хемус и магистрала Тракия. С тази реализация практически сто процента от транзитния трафик през Софийското поле се извежда от София и му се осигурява максимално бързо, екологично и удобно протичане.

Ако се изгради и магистралата от Северна скоростна тангента до Калотина, ще се свържат четири Европейски трансгранични магистрали. А ако пък се изградят и връзките със София (съоръженията са реализирани): „Източна тангента“, „Илиянско шосе“ и бул. „Рожен“, товарният трафик обслужващ северните производствени територии ще се изведе извън София.... А дано.

4. Градоустройствен УСПЕХ на годината

Зона А - север и Зона А – юг в Центрлана градска част на гр. София

След повече от сто години, през 2016 г. центърът на София има влязъл в сила цялостен подробен устройствен план, изработен върху влязла в сила кадастрална карта.

5. Градоустройствено ЧУДО на годината

Проект за продължение на южната дъга на на Софийски околовръстен път

През 2016 година влезе в сила и подробния устройствен плана на последната отсечка от Южната дъга на Софийския околовръстен път от Младост IV до магистрала "Тракия". Чудото е, че проектът засяга с предвидени отчуждения повече от 250 имота, а няма нито една жалба по решението за одобрение на плана от Столичния общински съвет.

6. Градоустройствена БОРБА на годината

Борбата за спасяване на парк "Бедечка" в Стара Загора

През 2016 година в Стара Загора силният обществен натиск доведе до резулт, в посока съхраняване на тази важна за Стара Загора зелена зона.

7. Градоустройствен ПРОВАЛ на годината

Провалът с конкурса за площад "Централен" в Пловдив

След година дитирамба в прослава на зле организиран и проведен конкурс и година мълчание, 2016 бе взето решение, на практика отменящо изцяло резултатите от конкурса. И за тази много важна за Пловдив зона всичко започва от начало.

8. Градоустройствен ПИРОН на годината

Най-високата сграда

През 2016 година бе издадено строително разрешение за 202 метрова сграда с повече от 80 000 кв. метра разгъната застроена площ в София, достъпът до която е по улица с платно 6 м. и тротоари по 1,50 м. и връзка с главната улична мрежа на София от еднопосочен локал.


Коментари:
* всички полете са задължителни